Tuesday, 25 November 2014

Assistant Tuan Menteri~Sera Elya

Tajuk: Assistant Tuan Menteri
Penerbit: Penerbitan Pena Magis
Penulis: Sera Elya
ISBN: 978-967-13050-0-3
Harga termasuk Pos Laju: RM32.00 (Semenanjung)/RM39.00 (Sabah & Sarawak)
**untuk pembelian, klik pada tab kat atas**

“Saya sedang fikirkan jalan nak damaikan abang-abang kita.”~Mr. Panda
“Apa dia?”~Fina
“Kita kahwin!”~ Mr. Panda
“Awak...kita ni bercinta pun tak pernah...tiba-tiba nak kahwin? Hilang akal ke apa?”~ Fina

Fina dan Mr. Panda ‘kahwin lari’ di Surrey dengan harapan tindakan mereka akan dapat damaikan Adnan dan Rashdan yang berseteru. Bila Mr. Panda ‘kaki sejuk’ tak mampu berterus-terang, Fina merajuk bawa diri. Di Putrajaya mereka bertemu kembali apabila masing-masing jadi Assistant Tuan Menteri. Tika itu, Mr. Panda dikejar Leha. Fina pula diintai Encik Ashraf.

Kerana cemburu dan cinta, Fina dengan Mr. Panda mula main tarik tali. Bila rahsia perkahwinan mereka terbongkar, Leha naik minyak dan berusaha hancurkan rumah tangga Fina dan Mr. Panda.

Encik Ashraf pula tak bermaksud nak menangguk di air keruh, dia ikhlas mahu selamatkan Fina.
“...saya memang nak suruh awak bercerai dengan Izz. Dia bukan lelaki yang sesuai jadi suami awak. Sayalah lelaki yang paling sesuai sebagai suami awak!” ~ Encik Ashraf.

Dan Leha berjanji tak akan lepaskan Mr. Panda hingga ke hujung nyawa.
“Izz...kalau you tak datang...esok you akan jumpa mayat I...I akan tikam diri I sampai terburai isi perut!” ~ Leha.

Rashdan pula tak pernah rela keturunan Adnan jadi adik iparnya.
“Adik...ingat lagi tak pesanan abang...don’t you ever...ever...ever...fall for him!” ~ Rashdan

Berjayakah rancangan Leha mahu memisahkan Fina dan Mr. Panda? Berjayakah Encik Ashraf
selamatkan Fina? Adakah Rashdan akan terima Mr. Panda sebagai adik iparnya? Fina dan Mr. Panda pula kuatkah cinta mereka nak hadapi semua orang?

Saturday, 1 November 2014

Assistant Tuan Menteri~November 2014


Cover belum siap. So kita tayang ajelah full title page ni buat tatapan uols. Insya-Allah kalau semuanya berjalan seperti yang dirancang #atm akan menemui anda pada penghujung November. pre-order akan kami buka lepas cover siap.

Thursday, 21 August 2014

Ceciput Sera: #jump


Kalau nak baca cerita ni dengan kelajuan cahaya, coleh request masuk grup Sera Elya. KLIK SINI. Tapi kalau nak baca sekali harung in one go one shot, tunggu jelah saya upload complete episod kat blog ni yer.

Thursday, 24 July 2014

Suamiku Orang Muda

projek lama QSS yang diberi nafas baru dan tajuk baru. nak baca updates and entry, sila ke fan page ya.
























“Okey.” Sepatah tu aje dia mampu cakap

“Okey?” Rashdan tanya dengan muka pelik. “Apa yang okey?”

“Okey la...saya...saya...” Erza tiba-tiba tergagap. Dahi rasa berpeluh-peluh. Kenapa payah pula dia nak cakap yang dia setuju kahwin dengan Rashdan?

“Setuju kahwin dengan saya?” Tapi Rashdan segera lengkapkan ayat dia sambil tersenyum.

Erza telan air liur pandang Rashdan. Perlahan-lahan kepala dia angguk. Tu pun macam teragak-agak. Cuak punya pasal.

Best Friend Ke? #12

Entri ni kali pertama sy siarkan kat fan page Que Sera Sera. Kalo nak update cepat, sila LIKE page tu. Sbb sy culas sket nak update entri kat blog ni...hehehe. Kalau tak bleh nak baca, mmg kena baca kat fan page. jemput beraya kat saya ya :D



Friday, 27 June 2014

Assistant Pak Menteri~Bab 3

Untuk makluman, novel ini sedang dinilai untuk terbitan. Susunan bab tak sama di sini dengan versi novel. Bab ini versi belum edit. 

RAW YO!


iPAD mini kat tangan aku belek. Akhirnya terpaksa juga aku mengalah bila dia dah mula sentuh bab dosa. Bukannya aku tak tau atau sengaja tak nak ambil tahu. Aku buat semua ni sebab dia juga. Sebab nak selamatkan nyawa dia. Salah ke? Kalau aku tak sayang dia, aku tak buat macam ni. Aku lagi suka kena belai dan manja dengan dia.

Aku rindukan kemesraan kami masa kat Surrey dulu. Masa kami bebas daripada semua belenggu masalah yang menghantui keluarga kami sejak sekian lama. Kat Surrey dulu, Montague dan Capulet bebas menyulam kasih tanpa halangan sesiapa. Tapi bila pijak aje bumi Malaya, Rumi dan Juli terpaksa jua berpisah.

Keadaan tak mengizinkan kami terus bersama seperti yang sepatutnya. Lepas kejadian kat KLIA tu, hubungan aku dengan dia renggang. Macam tak pernah kenal. Dia buat hal dia. aku buat hal aku. Mujurlah tak satu kementerian meskipun sama-sama kerja dengan kerajaan. Itu pun secara tak sengaja. Aku tak tau pun dia minta PTD. Mujur aku tak minta walaupun Rashdan dah desak banyak kali.

Tapi bila Rashdan tahu dia dapat jadi PTD, dia pula yang bersyukur sebab tak ikut cakap dia hari tu. Siap tanya lagi berapa jauh jarak Treasury dengan Tourism. Aku bagitaulah...satu hujung sini, satu hujung sana.

Panjang bebelan Rashdan pada aku. Dalam bebel, terselit gak ugutan yang sama. Sama seperti yang pernah dia lafazkan di KLIA dan lepas balik dari KLIA. Ugutan dia yang buat aku tegar jauhkan diri dari Mr. Panda kesayanganku.

Dulu aku panggil dia si gemuk sebab masa zaman sekolah, dia sangat bulat dan tembam. Nama sebenar dia pun aku selalu lupa. Lepas kejadian dia selamatkan aku daripada penyangak Kampung Pinang Condong, aku mula panggil dia Mr. Panda hinggalah ke Surrey. Tapi dia tak tau pun yang aku gelar dia Mr. Panda. Nama dia pun aku segan nak sebut.

Kalau nak panggil dia, aku selalu sebut ‘awak’ aje. Sebab apa aku segan nak sebut nama dia pun aku tak tau mengapa. Rasa macam badan kena panjat dengan ulat bulu aje kalau aku panggil dia Izz Rizqi. Muka aku mesti merah padam. Entah apa yang nak dimalukan.

iPad tiba-tiba berbunyi. Terkejut aku. nyaris tak terlepas. Eh? iPad boleh Whatsapp? Segera ikon Whatsapp aku sentuh. Mesej daripada Mr. Panda.

“Sayang...rindu.”

Aku telan air liur. Wah...sejak bila pula Mr. Panda betul-betul jadi Romeo ni? Tiba-tiba aje nak manja-manja. Kenangan kat Surrey menjengah ingatan. Muka aku jadi merah. Ya...aku pun rindu dia juga. Sangat-sangat rindu. Tapi aku tak boleh cakap. Tak mahu dia tahu dan terus anyam impian yang mustahil tu. Dia...nampak bahagia dengan Leha. Aku tak mahu kacau daun.

Kalau aku jadi Leha, dah tentu aku tak mahu orang lain rampas kekasih aku.

Tapi...aku lebih berhak daripada Leha. Cuma aku saja yang sengaja menidakkan perkara tu. Alasannya, nak jauhkan Mr. Panda daripada bahaya.

“Cemana iPad boleh wassap?” Aku taip atas skrin. Lencongkan perhatian dia.

“Tak boleh sebenarnya. Saya jailbreak.” Mujur dia nak layan.

“Apa? Awak pecah masuk penjara?” Aku tanya lurus. Memang aku tak faham pun.

“Hahaha...cutelah awak ni. Kalau awak ada depan mata saya sekarang, saya cium awak puas-puas.”

Muka aku terus merah. Dengan kata-kata dia pun aku boleh terasa. Kalau betul-betul dia depan aku macam petang tadi, mau putus nafas aku sekali lagi.

“Sayang...pergi kat balkoni. Tak best borak tak tengok muka awak.”

Aku lepaskan keluhan. Patut ke aku ikut permintaan dia? Selama dua tahun ni aku berjaya buat bodoh dengan dia. Walaupun tinggal sebelah-menyebelah, kami berlagak macam orang asing.

Tapi entah mengapa, siang tadi segala-galanya berubah. Tiba-tiba dia datang kembali pada aku. Mesra balik macam dulu. Dia dah berhenti merajuk dengan aku ke?

“Sayang...please. Kalau tak saya ketuk pintu rumah awak kuat-kuat biar semua orang dengar. Bila mereka tanya, saya beritahu hal sebenar pasal kita.”

Wah...Mr. Panda keluarkan ugutan. Dia dah semakin agresif! Aku dah mula cuak. Kejadian siang tadi bermain di fikiran. Terasa badan aku berbahang bila ingat bagaimana erat dia peluk aku. Betapa hangat sentuhan bibir dia kat pipi aku.

“Okeylah. Tunggu jap.” Aku taip laju sambil jalan ke dapur. Manalah tau kalau aku terlambat dan dia buat betul-betul.

Daun pintu ke balkoni belakang aku kuak lebar. Dia dah senyum. iPhone di tangan, dia letak atas mesin basuh. iPad aku pula dah selamat atas breakfast bar.

“Nak apa?” Aku tanya malas. Balkoni belakang kami saling mengadap. Sebelah dinding sebelah lagi pemandangan ke jalan raya. Atas bawah, ada awning. Jadi memang privasi.

“Saya nak kita jadi macam dulu...macam kat Surrey.” Mr. Panda tongkat dagu kat pengadang batu sambil renung aku. Cara dia renung tu memang buat hati aku melompat gementar.

“Tapi awak dah ada Leha.” Aku kawal suara supaya tak nampak macam cemburu.

“Saya tak boleh hidup tanpa awak. Lagipun...awak yang halal untuk saya, bukan Leha atau mana-mana perempuan lain.” Cara dia cakap macam nak sedarkan aku.

Aku memang dah sedar pun hakikat tu. Malah aku sebenarnya sedang didik perasaan aku supaya redha jika Mr. Panda pilih Leha. Aku tak layak jadi isteri dia selama-lamanya. Kami tak akan bahagia bersama. Terlalu banyak halangan.

“Awak tak boleh suka-suka hati tinggalkan Leha.” Walaupun tak suka dengan apa yang aku cakap, aku tabahkan hati juga cakap macam tu. Demi dia, aku sanggup belakangkan perasaan aku sendiri.

“Saya pun tak boleh suka-suka hati lepaskan awak. Dua tahun saya ikut rentak permainan awak. Tapi...saya dah tak sanggup.”

“Kenapa pula tak sanggup?” Aku tanya sambil lewa. Muka aku buat tak kisah. Padahal hati aku dah tersentuh dengan kata-katanya. Dia masih sayangkan aku walaupun aku tak hiraukan dia selama ni. Sayu betul rasanya.

“Sebab Ash.”

Tersentak aku dengar dia sebut nama Encik Asyraf. Apa kena-mengena pula bos aku dengan aku?
Mr. Panda senyum sinis. Agaknya dia sangka aku pura-pura terkejut kut. “Awak selalu out station dengan dia. Lewat balik sampai malam berdua pun selalu, kan?”

“Saya buat kerjalah. Bukan bercinta!” Aku jawab keras. Tak suka betul kalau orang serkap jarang macam ni. Aku masih tahu batas seorang isteri. Cuma tanggungjawab isteri sepenuhnya aje aku masih belum tunaikan.

“Kalau sebab tu awak nak rapatkan hubungan kita balik, saya tak boleh terima. Sepatutnya kita bawa haluan masing-masing. Awak dah bersama Leha. Terus kan ajelah. Bila awak betul-betul nak kahwin dengan dia, kita pisah. Itu kan persetujuan kita dulu.” Pedih hati aku cakap macam tu. Tapi aku terpaksa.

Hubungan dia dengan Leha selama ni pun dah buat aku menderita sorang-sorang. Hati aku macam kena gigit jembalang aje tiap kali terserempak dengan dia berpacaran dengan Leha kat Alamanda. Naknya si Leha tu sengaja aje tergedik-gedik manja bila keluar dengan Mr. Panda.

“Saya dah cuba lupakan awak. Saya dah cuba berikan hati dan perasaan saya pada Leha. Tapi...awak tetap juga kukuh di hati saya.” Mr. Panda renung aku. Nada suaranya lirih sekali. Buat hati aku tersentuh berkali-kali.

“Fina, saya cintakan awak!”

Saturday, 25 January 2014

Hessa My Roses #10

kpd ahli blog yg baru nak follow HMR...entri sblm ni ada kat Group QSS di Facebook. Sila ke sana kalau nak baca :D

*****



“Hessa!”

“Touma?” Terkejut Hessa bila tiba-tiba mendengar suara Touma melalui mulut Hessadroid.

“Kau kena hantar Hessadroid balik. Nanobot tu tak dapat nak baik pulih semua kerosakan.”

“Apa?” Hessa memang tak menyangka Touma boleh cakap begitu.

“Tukar tempat sekejap. Aku akan cuba baiki kerosakan ni dalam masa 24 jam.”

Hessa berdengus kasar. “Ada-ada jelah kau ni, Touma!”

Dengan berat hati, Hessa bertukar pakaian dengan Hessadroid. Selepas memberikan Touma kawalan sepenuhnya ke atas Hessadroid, barulah Hessa mengaktifkan sut halimunan. Mujur juga dia sempat mematikan fungsi selari minda antara dia dengan Hessadroid dan memadamkan semua memori. Bimbang kalau Touma mengintai ke memori Hessadroid dan nampak semua yang pernah berlaku antara dia dengan Razien. Memalukan saja!

Lima minit berlalu lepas Hessadroid dihantar pulang. Dan Hessa masih terpacak kat ruang tamu tak tau nak buat apa. Tiba-tiba dia rasa blank. Sebab tak sangka pula kena bertukar tempat dengan Hessadroid.

“Gggaahhhhh!” Hessa pegang kepalanya. Fikir, Hessa...fikir!

Oh ya...dia kena cari maklumat mengenai kem tahanan di Daerah S. Lantas Hessa masuk ke bilik Razien. Semua tempat dia geledah. Setengah jam mencari, Hessa mula berfikir balik. Tak kan lah Razien tinggalkan apa-apa maklumat berharga di sini. Dia workaholic sangat ke sampai nak simpan kerja kat dalam bilik?

Hessa kembali ke ruang tamu. Berfikir lagi. Ni kenapa Hessa tiba-tiba rasa macam kalut campur gelabah sampur gementar? Tak kan la dia gemuruh nak berdepan dengan Razien sekejap lagi? Tiba-tiba bulu tengkuk Hessa meremang. Rasa macam ada hantu melintas di belakangnya.

Tika itu juga kedengaran pintu dibuka. Homai! Degup jantung Hessa bergerak tanpa irama. Dan masa tu juga dia baru perasan. Dia lupa tukar pakaian. Dia masih pakai pakaian maid yang superseksi tak ada ampun! Homaigod!

Tubuh Hessa tegak, tak bergerak. Moga-moga Razien terus masuk ke biliknya. Tapi macam mustahil pula kalau Razien nak buat macam tu. Dia kan suka menyakat Hessa.

Razien senyum enget pandang Hessa. Dia perasan Hessa tiba-tiba jadi kaku sewaktu dia melangkah masuk ke dalam kuaters tadi. Apa kena pula dengan gadis dua personaliti ni? Dah tersampuk personaliti dingin-belu-keras kepala dia lagi ke?

Selalunya kalau Razien balik, Hessa akan menyapanya. Walaupun tiada nada mesra, Hessa sudi juga nak tegur dia. Tapi petang tu, Hessa tegak macam patung membelakangi dia. Memang sengaja la nak suruh dia menyakat.

“Hessa...turn around.”

Hessa telan air liur. Dia tunduk pandang kakinya. Mujur stoking hitam yang dipakainya tinggi mencecah pangkal paha. Sungguhpun skirtnya pendek, tak la nampak seksi. Perlahan-lahan dia pusing.

Razien sedang bersandar pada dinding sambil peluk tubuh. Wajah Hessa terus kaku macam baru nampak hantu. Razien pakai seragam hitam tu lagi! Terasa darah di muka Hessa jadi kering. Dia memang tak dapat nak kawal diri kalau nampak mana-mana tentera Ilunati yang berpakaian hitam seragam skuad pembunuh tu. Terlalu banyak memori ngeri bakal menyinggah di otaknya.

Hessa ketap gigi rapat-rapat. Matanya dipejam. Nafas diatur perlahan. Tenang, Hessa, tenang.
Razien dapat menangkap perubahan air muka Hessa. Dahinya berkerut sekejap. Dulu masa di Bandar Z, Hessa jadi takut tengok dia pakai seragam Skuad Slayer. Tapi semalam, Hessa tak pun bersikap macam ni. Dan petang ni, Hessa jadi takut semula.

Hurmm...ada sesuatu yang pelik mengenai Hessa. Dah lama dia syak. Tapi dia tak ada masa nak layan curiga di hati sebab dia sibuk dengan misinya. Kini persoalan tu kembali menghantui fikirannya.

Razien menekan satu butang khas pada alat di tangannya. Gelang di tangan Hessa bernyala merah berkelip-kelip laju. Tapi Hessa langsung tak beriak. Matanya masih tertutup rapat. Dahinya berkerut sedikit. Namun tiada tanda-tanda dia sedang dalam kesakitan.

Razien senyum mengejek. Sekarang dia tahu kenapa Hessa ada dua personaliti, kenapa Hessa tak bereaksi seperti sepatutnya bila dia tekan butang kawalan gelang tu. Langkahnya diatur mendekati Hessa.

Dub!

Seperti ada sesuatu yang tertanggal di pergelangan tangan Hessa. Seperti ada sesuatu yang jatuh ke lantai. Hessa buka mata. Terkejut dia tengok gelang yang dipakainya tergolek di atas lantai. Kepalanya cepat diangkat. Razien terpacak di depannya dengan renungan tajam.

Aw crap! Dia dah tau! Harus la Hessa bersedia dengan Jurus Beksi Dasar!

Tapi...patut ke Hessa melawan? Satu rahsia dah terbongkar. Tak kan nak bongkar satu lagi rahsia yang lagi besar? Dia belum dapat apa-apa maklumat pasal lokasi tahanan Hayden eh Ben!

Hessa tak boleh sebut nama sebenar Ben. Bahaya! Adoyai...kenapa la Hessa kalut sangat petang ni? Siapa yang haywire sebenarnya? Dia ke Hessadroid?

“Siapa kau sebenarnya?” Nada suara Razien persis pegawai soal siasat penjara. Air mukanya pun nampak mengerikan. Terutama dengan pakaian hitam pembunuh tu. Ini rupa sebenar Mejar Razien Raees, si hati kering.

Tubuh Hessa menggigil perlahan. Dia rasa macam nak terbang melompat keluar dari balkoni. Seolah-olah di depannya tu seekor ular tedung selar hitam yang bersedia nak patuk kepalanya.

Atau...Hessa boleh pura-pura pengsan? Macam gadis pingitan yang ketakutan. Taktik biasa yang dia lakukan kalau nak lepaskan diri tanpa bertempur.

Mana satu pilihan Hessa?

Sengaja Razien tunjuk wajah garang yang menakutkan tu. Sebenarnya dia tiada niat pun nak takutkan Hessa. Tapi dia rasa geram sebab dengan mudah gadis desa tu berjaya mempermainkan dirinya. Kalau la orang atasannya tahu, tentu reputasinya akan tercemar.

Hatinya macam nak lembut aje bila tengok Hessa dah mengigil pucat ketakutan. Dia tak suka buat Hessa ketakutan. Dia tak mahu Hessa takut pada dirinya. Dia sebenarnya suka...eh? Pengsan?

Hessa dah terjelepok di atas lantai di kaki Razien.

Syabas Razien! Bijak sungguh taktik kau memikat perempuan sampai dia pengsan!

*****

“I want to keep you!”

Ingat dia barang ke boleh simpan-simpan? Hati Hessa panas membara. Macam ada larva gunung berapi sedang membuak-buak di dadanya. Wajahnya masam mencuka saja pagi tu. Hinggalah Yuri menegur.

“Aku tak mahu pesakit aku cepat mati tengok muka kau yang masam mencuka macam dah tertelan cuka berbotol-botol!”

Pertama kali Hessa dengar Yuri melazer macam tu. Maknanya, memang muka Hessa menakutkan hinggakan Lily pun tak nak kat dia.

Hessa tarik nafas dalam-dalam. Ni semua Razien punya pasal! Semalam lepas dia pura-pura pengsan, Razien angkat dia bawa masuk bilik. Ingatkan bilik dia. Rupa-rupanya bilik Razien. Dan malam tu, dia tidur sebelah Razien! Mujur tak jadi apa-apa. Tapi Hessa rasa maruahnya dah kena pijak-pijak sekali lagi.

Apa Razien ingat dia anak patung saiz manusia ke? Suka-suka hati bawa tidur dan peluk macam bantal peluk?

Bangun aje pagi tu, dia terus cakap sesuatu yang buat Hessa rasa nak pancung aje kepala Razien dengan pedang. Hessa bukan anak patung untuk disimpan! Ben yang gebu tu pun tak suka kalau orang duk peluk-peluk geram kat dia. Mau hilang sebelah muka kalau kena tapak dengan Ben.

“Kau stress. Tekanan darah pun tinggi. Pergi la balik berehat. Lagipun hari ni tak ramai pesakit kat wad kecemasan.”

Hessa mengelamun jauh sangat sampai tak sedar yang Yuri baru saja periksa dia.

“Go home, Hessa.” Lembut saja cara Yuri suruh dia balik. Siap hulurkan kot lagi.

Lambat-lambat Hessa sambut kot yang dihulurkan dan disarungkan ke tubuh. Mafela dililitkan pada leher. Cuaca semakin dingin di luar sana. Pertukaran musim sedang berlaku.

“Esok aku datang lagi.” Hessa rasa bersalah sebab tak dapat menyumbang bakti hari tu.

“Datang hanya selepas kau rasa okay. Aku tak mahu tengok sour plum Hessa.” Yuri senyum.

Hessa pun ikut senyum. Dia rasa lega sikit lihat senyuman Yuri yang sentiasa melegakan hati. Senyuman Yuri bagaikan senyuman sang bidadara. Jiwa yang kacau terasa sembuh bila melihatnya.

“Hessa...”

Langkah Hessa mati di pekarangan hospital. Lenyap terus senyuman di wajahnya. Apa Mejar Razien Raees buat kat sini?

Dia panggil Razien macam tu sebab hari tu Razien pakai seragam biru gelap. Seragam rasmi dia bertugas. Selalunya kalau keluar dari markas, Razien jarang pakai seragam. Razien yang bersandar pada badan jip datang mendekatinya.

“Awal balik hari ni?” tegurnya mesra.

Mesra? Hessa rasa goosebumps seluruh tubuh. Kenapa tiba-tiba mood Razien berubah mendadak? Ada sesuatu yang berlaku ke antara mereka malam tadi? Masa dia tidur tak sedarkan diri? Hmm...boleh pula Hessa tidur lena, kan? Melampau!

“Maafkan aku...pasal malam tadi.”

Rahang Hessa rasa nak jatuh cecah tanah. Razien minta maaf? Hilang akal ke apa ni?

Grrrrr! Terus mood Hessa berubah garang bila terkenang kisah malam tadi. Dia tak boleh biarkan permainan tuan kucing dengan tikus berterusan. Hessa ada misi penting. Tak ada masa nak layan perkara lain selain dari tu.

Hessa pandang muka Razien. Terpaksa dongak sikit sebab Razien tinggi. 

“Cut all this crap. Aku akan tetap bayar hutang orang tua tu sama ada kau nak terima atau tak. Mulai saat ini, antara kita dah tak ada apa-apa hutang.” Hessa angkat tangan kiri, tunjuk kat tempat gelang yang dah kosong. “Selamat tinggal, mejar!” 

@Que Sera Sera |